Практична
робота №7
Погляди французьких
просвітників на державу, суспільний устрій та церкву
Мета: визначити
характерні риси просвітництва, удосконалювати вміння учнів встановлювати
причинно-наслідкові зв'язки, характеризувати історичних діячів; прищеплювати
учням ідеали добра, гуманізму, справедливості при вивченні діяльності
просвітителів.
Основні терміни і поняття: просвітництво, енциклопедисти
Тип уроку:практична робота
Очікувані результати:
після цього уроку учні зможуть:
називати час доби Просвітництва; імена найвидатніших представників
епохи; характерні риси Просвітництва;
пояснювати поняття: просвітництво, енциклопедисти; описувати пам'ятки
епохи Просвітництва;
порівнювати погляди просвітників;
висловлювати судження щодо значення доби Просвітництва в історії
людства.
Епіграф:
Свобода – це право
робити все,
що не заборонено законом
Монтеск'є
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда.
-
Якими були основні
ідеї гуманістів?
-
Як на вашу думку,
що сприяло в ІІ – й половині ХVІІ ст. до пошуку розумного – наукового пояснення розвитку
світу?
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення навчального
матеріалу
ПРАКТИЧНА РОБОТА
1.Робота по формуванню поняття.
- Прочитайте
визначення поняття ПРОСВІТНИЦТВО в підручнику.(ст. 178).
Запитання:
-
Назвіть ключові слова визначення.
- Як
ви вважаєте, чому ідеологія просвітництва з'явилася й набула поширення саме в
Нову добу?
Розповідь вчителя:Період розвитку Просвітництва умовно може
бути обмежений двома датами: роком смерті Людовика XIV (1715 р.), коли завершилася епоха «блискучого»
абсолютизму, і роком штурму Бастилії (1789 р.). XVIII ст. в
історії думки не випадково називають епохою Просвітництва: наукові знання, що
раніше були надбанням вузького кола вчених, тепер почали поширюватися, виходячи
за межі університетів і лабораторій у світські салони Парижа та Лондона,
стаючи предметом обговорення серед літераторів, що популярно викладали останні
досягнення науки і філософії. Упевненість у силі людського розуму, у його безмежних
можливостях, у прогресі наук, що створює умови для економічного й соціального
добробуту, — ось пафос епохи Просвітництва. На прапорі просвітителів написані
два головних гасла — наука і прогрес.
Епоху Просвітництва
характеризує віра в розум, критичний перегляд інтелектуальних цінностей і
метафізичних ідей, віра в порятунок від релігійного марновірства й моральних
забобонів, віра в зміну негуманного характеру відносин між людьми, віра в
порятунок від політичної тиранії.
Просвітництво
формується не стільки як теоретична система, скільки як ідеологічний рух, що в
той же час має специфічні риси в різних культурних регіонах Європи. Але основа
руху єдина для всієї Європи: віра в людський розум, покликаний забезпечувати
прогрес людства; заміна поглядів, що ґрунтуються на релігійному й політичному
авторитеті, такими, які випливають із вимог людського розуму й можуть витримати
критику з боку кожного індивіда. Культ розуму припускає захист наукового й
технічного пізнання як знаряддя перетворення світу й поступового поліпшення
умов матеріального й духовного життя людства.
Просвітництво - це декларація й послідовне запровадження в
життя таких принципів, як релігійна й етична терпимість, захист невід'ємних
природних прав людини і громадянина, відмова від догматичних метафізичних
систем, що не піддаються фактичній перевірці, критика марновірств, утілених у
позитивних релігіях, і захист деїзму й матеріалізму, боротьба проти
станових привілеїв і політичної тиранії.
1.
Робота з історичним
документом
Із книги А. Сміта «Дослідження про
природу і причини багатства народів»
Насправді... особа аж ніяк не має наміру служити
спільному благу... Якщо така людина пускає капітал у сферу національної
промисловості, то аж ніяк не з патріотизму... Проте, дбаючи всюди про власний
виграш, вона в такому разі, як і в багатьох інших, спрямовується дією невидимої
руки до досягнення мети, яка анітрохи її не цікавила.
Запитання:
-
Що мав на увазі А. Сміт під «невидимою
рукою»?
-
На яких
властивостях підприємців наголошує А. Сміт?
-
Чим у своїх діях
керується підприємець?
2.
Робота з історичним
анекдотом:
Про Руссо
Стоячи над могилою Ж.-Ж. Руссо в Ермінонвілі, Наполеон
говорив: «Зла людина, дурна людина! Без нього не було б Французької
революції... Правда, й мене не було б теж..., але, можливо, Франція була б
щасливішою».
Запитання
-
Як можна інтерпретувати слова Наполеона про
те, що якби не Ж.-Ж. Руссо, то не було б Французької революції й самого
Наполеона?
-
Чи була б Франція
щасливішою, якби не відбулася Французької революції?
3.
Робота з таблицею
Заповнити таблицю
Ставлення
просвітників
|
Шарль
Луї Монтеск'є
|
Жан
Мельє
|
Жан
Жак Руссо
|
Вольтер
|
до
людини
|
|
|
|
|
до
держави
|
|
|
|
|
до
приватної власності
|
|
|
|
|
до
релігії та церкви
|
|
|
|
|
ІV. Узагальнення знань
Бесіда:
ü Назвіть хронологічні межі епохи Просвітництва.
ü Назвіть видатних письменників епохи Просвітництва.
ü Чому саме Англія стала батьківщиною Просвітництва?
ü Чи можна стверджувати, що в епоху Просвітництва людина
будувала своє життя тільки за законами розуму?
ü Який вплив мали ідеї Просвітництва на розвиток освіти і
науки?
ü
Порівняйте ідеї
Просвітництва і гуманізму.
Робота з епіграфом
-
Як ви розумієте вислів?
-
Що цими словами хотів сказати автор?
V. Оцінювання
VІ. Домашнє завдання
* Повторити тему.
* З додаткових джерел
знайдіть інформацію: про просвітників.
Використані
джерела:
- Гісем О.В., Мартинюк О.О. Всесвітня
історія 8 клас. – Х.: Вид – во «Ранок», 2016.
- Десятов Д.Л. Використання історичних
анекдотів на уроках історії. - Х.: Вид. група «Основа», 2010
Немає коментарів:
Дописати коментар