Практична робота №7

Практична робота №7
Погляди французьких просвітників на державу, суспільний устрій та церкву
Мета: визначити характерні риси просвітництва, удоско­налювати вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, характеризувати історичних діячів; прищеплювати учням ідеали добра, гуманізму, спра­ведливості при вивченні діяльності просвітителів.

Основні терміни і поняття: просвітництво, енциклопедисти
Тип уроку:практична робота
Очікувані результати:
після цього уроку учні зможуть:
називати час доби Просвітництва; імена найвидатніших представників епохи; характерні риси Просвітни­цтва;
пояснювати поняття: просвітництво, енциклопедисти; описувати пам'ятки епохи Просвітництва;
порівнювати погляди просвітників;
висловлювати судження щодо значення доби Просвітництва в історії людства.
Епіграф:                                    
Свобода – це право робити все,
             що не заборонено законом
Монтеск'є
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда.
-         Якими були основні ідеї гуманістів?
-         Як на вашу думку, що сприяло в ІІ – й половині ХVІІ ст. до пошуку розумного – наукового пояснення розвитку світу?
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу
ПРАКТИЧНА РОБОТА
1.Робота по формуванню поняття.
- Прочитайте визначення поняття ПРОСВІТНИЦТВО в підручнику.(ст. 178).
Запитання:
-   Назвіть ключові слова визначення.
-   Як ви вважаєте, чому ідеологія просвітництва з'явилася й набула поширення саме в Нову добу?
Розповідь вчителя:Період розвитку Просвітництва умовно може бути обмежений дво­ма датами: роком смерті Людовика XIV (1715 р.), коли завершилася епоха «блискучого» абсолютизму, і роком штурму Бастилії (1789 р.). XVIII ст. в історії думки не випадково називають епохою Просвітниц­тва: наукові знання, що раніше були надбанням вузького кола вчених, тепер почали поширюватися, виходячи за межі університетів і лабора­торій у світські салони Парижа та Лондона, стаючи предметом обгово­рення серед літераторів, що популярно викладали останні досягнення науки і філософії. Упевненість у силі людського розуму, у його без­межних можливостях, у прогресі наук, що створює умови для еконо­мічного й соціального добробуту, — ось пафос епохи Просвітництва. На прапорі просвітителів написані два головних гасла — наука і прогрес.
Епоху Просвітництва характеризує віра в розум, критичний пере­гляд інтелектуальних цінностей і метафізичних ідей, віра в поряту­нок від релігійного марновірства й моральних забобонів, віра в зміну негуманного характеру відносин між людьми, віра в порятунок від політичної тиранії.
Просвітництво формується не стільки як теоретична система, скільки як ідеологічний рух, що в той же час має специфічні риси в різних культурних регіонах Європи. Але основа руху єдина для всієї Європи: віра в людський розум, покликаний забезпечувати прогрес людства; заміна поглядів, що ґрунтуються на релігійному й політич­ному авторитеті, такими, які випливають із вимог людського розуму й можуть витримати критику з боку кожного індивіда. Культ розуму припускає захист наукового й технічного пізнання як знаряддя пере­творення світу й поступового поліпшення умов матеріального й ду­ховного життя людства.
Просвітництво - це декларація й послідовне запровадження в життя таких принципів, як релігійна й етична терпимість, захист невід'ємних природних прав людини і громадянина, відмова від дог­матичних метафізичних систем, що не піддаються фактичній пере­вірці, критика марновірств, утілених у позитивних релігіях, і захист деїзму й матеріалізму, боротьба проти станових привілеїв і політичної тиранії.
1.     Робота з історичним документом
 Із книги А. Сміта «Дослідження про природу і причини багатства народів»
Насправді... особа аж ніяк не має наміру служити спільному благу... Якщо така людина пускає капітал у сферу національної промисловості, то аж ніяк не з патріотизму... Проте, дбаючи всюди про власний виграш, вона в такому разі, як і в багатьох інших, спрямовується дією невидимої руки до досягнення мети, яка анітрохи її не цікавила.
Запитання:
-          Що мав на увазі А. Сміт під «невидимою рукою»?  
-         На яких властивостях підприємців наголошує А. Сміт?  
-         Чим у своїх діях керується підприємець?
2.     Робота з історичним анекдотом:
Про Руссо
Стоячи над могилою Ж.-Ж. Руссо в Ермінонвілі, Наполеон говорив: «Зла людина, дурна людина! Без нього не було б Французької революції... Правда, й мене не було б теж..., але, можливо, Франція була б щасливішою».
Запитання
-             Як можна інтерпретувати слова Наполеона про те, що якби не Ж.-Ж. Руссо, то не було б Французької революції й самого Наполеона?
-         Чи була б Франція щасливішою, якби не відбулася Французької революції?
3.     Робота з таблицею
Заповнити таблицю
Ставлення просвітників
Шарль Луї Монтеск'є
Жан Мельє
Жан Жак Руссо
Вольтер
до людини




до держави




до приватної власності




до релігії та церкви




ІV. Узагальнення знань
Бесіда:
ü Назвіть хронологічні межі епохи Просвітництва.
ü Назвіть видатних письменників епохи Просвітництва.
ü Чому саме Англія стала батьківщиною Просвітництва?
ü Чи можна стверджувати, що в епоху Просвітництва людина будувала своє життя тільки за законами розуму?
ü Який вплив мали ідеї Просвітництва на розвиток осві­ти і науки?
ü Порівняйте ідеї Просвітництва і гуманізму.
Робота з епіграфом
-         Як ви розумієте вислів?
-         Що цими словами хотів сказати автор?
V. Оцінювання
VІ. Домашнє завдання
* Повторити тему.
* З додаткових джерел знайдіть інформацію: про просвітників.


Використані джерела:
-        Гісем О.В., Мартинюк О.О. Всесвітня історія 8 клас. – Х.: Вид – во «Ранок», 2016.

-        Десятов Д.Л. Використання історичних анекдотів на уроках історії. - Х.: Вид. група «Основа», 2010

Немає коментарів:

Дописати коментар