Практична робота №2

Практична робота №2
Повсякденне життя в країнах Західної Європи. Становище дітей і жінок.
Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про повсякденне життя Західної Європи в Новий час; створити умови для розуміння життя й побуту людини Нового часу; розглянути характерні риси міста Раннього Нового часу; установити зв’язок між змінами в політичному й економічному житті суспільства та повсякденним життям західноєвропейців; схарактеризувати засоби комунікації, транспорт Раннього Нового часу; розвивати вміння порівнювати побут Середньовіччя та Раннього Нового часу та висловлювати власну думку щодо змін у повсякденному житті західноєвропейців, продовжити формування знань про розвиток суспільства в ранньомодерну добу; розширення та поглиблення знань прожиття пересічної людини в даний період історії; обґрунтувати зв’язок між особливостями життя суспільства та віяннями Нового часу; ознайомити учнів з особливостями становища дітей та жінок в даний період; сприяти розвитку комунікативних навичок, умінь працювати з різноманітними джерелами знань, розвивати  навички  самостійної,   роботи в парах, виховувати культуру спілкування.
Очікувані результати:
Після цього уроку ви зможете:
пояснювати і застосовувати поняття:  «мануфактура», «капіталізм», «буржуазія», «найманий робітник», «революція цін»;
визначати характерні риси матеріального світу людини раннього Нового часу,
характеризувати нові способи господарювання,  життя людей, становище жінок і дітей у ранньомодерну добу,
висловлювати судження щодо характеру і значення змін у соціально-економічному житті людини раннього Нового часу,
Тип уроку: практичне заняття.
Програмне забезпечення: MyTest, Notebook.
Обладнання: ноутбук, комп’ютери, картки оцінювання, роздаткові картки, атлас, контурні карти, олівці, стікери, Smart- дошка.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, образотворче мистецтво.
Основні поняття та назви: каравела, перука, мережива, надомне виробництво, «чорна смерть» (чума), колет, корсет, фіжми, сюртук, фрак, жабо.
Епіграф:
Ми знаходимося на цій планеті не для того, щоб просто прожити якийсь проміжок часу. Ми народжені на цей світ, щоб зробити його ще краще.
Вудроу Вілсон

ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Мотивація діяльності учнів
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу
1.     Робота із схемою.
Визначте чинники які загрожували життю людини Нового часу.


2.      Робота із схемою.
Заповни схему блага цивілізації  Нового часу.

3. Робота з хронологічною таблицею
Дата
Подія
Сутність
ХVІ ст
Поширення будівництва ванних кімнат  в будинках
Покращення гігієнічних умов



4.Робота з  ілюстраціями  та історичним документом. Дайте  відповіді на запитання.


     
                      







«Балада про відомого сукнаря Джека з Ньюбері», написана Томасом Діланом у 1597 р.
 У приміщенні, просторому і довгому, стояли двісті верстатів, міцних і сильних: на цих верстатах працювали двісті чоловіків, усі в один ряд. Біля кого з них сиділо по одному чудовому хлопцю, які з великим захопленням  готували човник. Поряд, у сусідньому приміщенні, сто жінок без перепочинку чесали вовну з веселими обличчями і співали пісні. У наступній кімнаті  працювали сто дівчат у червоних спідницях, із білими, як молоко, хустками на головах, і ці прекрасні дівчата цілий день пряли і співали чудовими,  схожими на солов'їні, голосами. Після цього вони пішли в наступну кімнату, де побачили бідно одягнених дітей; усі вони сиділи і скубали вовну,відділяючи тонку від грубої; їх було півтори сотні дітей бідних, слабких батьків; як винагороду за свою працю кожен із них отримував щовечора по одному  пенні, крім того, що вони вип'ють і з'їдять протягом дня. Для бідних людей це було великою допомогою. У наступному приміщенні він бачив іще 50 молодиків — це були стригалі, які показували тут своє мистецтво і вміння. Поруч  із ними працювали 80 валяльників. Окрім цього, він іще мав фарбувальню  при якій тримав 40 чоловіків, а також сукновальню, де було ще 20 робітників.
Запитання:
1.Яке підприємство описане Томасом Діланом? Визначте тип цього підприємства. 
2.Які факти, наведені в документі, свідчать про те, що:
а) підприємство  було великих розмірів;
б) на ньому працювали наймані робітники;
в) використовувалися ручні знаряддя праці;
г) існував поділ праці?
3.      Яким був фах людей, які працювали на підприємстві?
4.      Що в тексті, на вашу думку, є фактами, а що — поетичною вигадкою автора?
5. Робота з  таблицею.
Заповніть порівняльну таблицю
Реміснича майстерня
Питання для порівняння
Мануфактура

1.Які розміри підприємств?
2.Хто працював?
3.Які знаряддя праці використовували?
4.Кому належали знаряддя праці й вироблені продукти праці?
5.Чи існував розподіл праці?

6. Робота з історичним документом
Робота в групах
1 група
Англійське суспільство другої половини XVII ст. за книгою «Опис Англії» (1587р.) В. Гаррісона
Англійські аристократи не знають ніякої міри в споживанні м'ясних страв. Не минає дня, щоб на їхньому столі, крім яловичини, баранини, телятини, м'яса ягнят, козлятини, свинини, кролячого м'яса, каплуна, поросяти..., не було ще м'яса оленя чи лані, а також різноманітної дичини й риби, а на додачу до них різноманітні делікатеси, що на них не біднішає «солодка» рука португальця, який мандрує морями.
...Джентльмени й купці харчуються майже однаково: під час зустрічі кожен задовольняється 4, 5 чи 6 стравами, або, можливо, 1,2 чи 3, переважно тоді, коли немає того, хто міг би скласти їм компанію за столом, їхнім слугам призначається забезпечення продуктами харчування, окрім залишків від панського столу, що ніколи не подаються вдруге. Ремісники і селяни найбільше цінують те м'ясо, яке можуть легше дістати і швидше приготувати... їхню їжу переважно складають страви з яловичини і м'яса, яким торгує м'ясник, а саме: баранини, телятини, свинини, м'яса ягняти тощо. Цього м'яса є вдосталь на найближчих ринках, як і зельцю, холодцю, шинки, фруктів, фруктових пирогів, великої кількості птиці, масла, яєць тощо.
Ці останні (я маю на увазі селян) також; зловживають їжею, особливо під час свят і весіль, коли просто неможливо уявити, скільки споживають м'яса, і Хліб у країні роблять із того зерна, яке дає земля. Проте дворянство, звичайно, забезпечує себе вдосталь пшеничним хлібом, тоді як слуги та бідні сусіди \ задовольняються житнім або ячмінним, а за часів дорожнечі — хлібом із бобів, гороху чи вівса, або з усього цього разом і ще з додаванням жолудів, тому що дістати нічого кращого вони не можуть.
Запитання:
1.     Яким був обід англійського аристократа?
2.     Як зростання цін впливало на раціон харчування людей?
2 група
Проаналізуйте документ за запитаннями.
XVI ст. Свідчення базельського гуманіста Томаса  Платтера  про життя своєї матері, селянки з Вале
         Моя матінка була хороброю і мужньою жінкою. Після того, як вона втретє стала вдовою, робила всю роботу, зокрема й чоловічу, щоб отримати можливість підняти на ноги молодших дітей, народжених від останнього чоловіка. Вона збирала сіно, молотила зерно і робила всяку іншу роботу, яку радше мав виконувати чоловік, аніж жінка. Вона сама поховала трьох своїх дітей, коли ті померли від страшної чуми, бо їхнє поховання під час епідемії коштувало занадто дорого. Вона була дуже грубою зі своїми старшими дітьми, тому ми рідко підходили до неї, коли були вдома. Якось вранці були сильні заморозки, білий іній вкрив виноградник до того, як почався збір винограду. Я допомагав їй збирати виноград та їв змерзлі виноградинки. Мені  зробилося настільки зле, що я простерся на животі й думав, що лусну. Ставши переді мною, вона засміялася: «Помирай, якщо тобі так хочеться! Навіщо ти їв їх?» Якщо забути про цей прикрий випадок, то вона була жінка чесна, простодушна, побожна, так всі про неї казали і всі хвалили її.
Запитання:
1. Чи змінилося становище жінки порівняно із Середньовіччям?
2. Яку роботу виконувала селянка в ранній Новий час?
7. Перегляд відеофільму.
Запитання:
-         Що  вас найбільше вразило в даному сюжеті?
-         Що змінило ваше ставлення до даного періоду?
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Варіант 1:
Бесіда:
-         Які зміни відбулися всередині суспільства? Що цьому сприяло?
-         Як розглядалося поняття «сім'я» в Новий час?
-         Якими були стосунки в сім'ї між чоловіком і жінкою? Чим відрізнялися їхні права та обов’язки?
-         З чим було пов’язано розширення та будівництво доріг?
-         Чим відрізнялося дозвілля різних станів суспільства Нового часу?
Варіант 2:
Комп'ютерне тестування в програмі MyTest.
V. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання
* Знайти додаткову інформацію про життя   людини раньомодернової доби.
* Підготувати кросворд.
Джерела:
-         Федчиняк А.О. Вивчення історії повсякденності в шкільному курсі Нової історії. 8 – 9 класи. – Х.: Вид. група «Основа», 2009.

-         https://youtu.be/Yi8-Fr6YBuI

3 коментарі: