Практична
робота №1
Соціально
культурні наслідки Великих географічних
відкриттів для
історії людства. Зміна поглядів на світ
Мета уроку: продовження формування знань про розвиток
географічних відкриттів і досліджень; розширення та поглиблення знань про
історію пізнання Землі; обґрунтувати зв’язок між причинами, сутністю та наслідками
Великих географічних відкриттів; ознайомити учнів з особливостями характеру людини
доби раннього Нового часу; розвиток комунікативних навичок, умінь працювати з
різноманітними джерелами знань. розвивати
навички самостійної, роботи в парах, виховувати культуру
спілкування.
Очікувані результати:
Після цього уроку ви зможете:
•
пояснювати
і застосовувати поняття: «Великі географічні відкриття», «колонія»,
«колоніальна імперія»; «зустріч цивілізацій» «міграції»;
•
обґрунтовувати
зв’язок між причинами, сутністю та наслідками Великих географічних відкриттів;
•
використовувати
карту як джерело інформації для характеристики історичних подій та явищ;
•
описувати
подорожі європейців, доколумбові цивілізації Америки, життя і побут людини
раннього Нового часу;
•
оцінювати
значення і наслідки Великих географічних відкриттів в історії людства;
•
називати
позитивні й негативні наслідки відкриттів;
Тип уроку: практичне заняття.
Програмне забезпечення: MyTest, Notebook, Prezi.
Обладнання: ноутбук, комп’ютери, картки оцінювання, роздаткові
картки, атлас, контурні карти, олівці, стікери, Smart-
дошка.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, образотворче мистецтво.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
Бліц – опитування:
·
Назвіть
причини Великих географічних відкриттів
·
Які
держави першими здійснили Великі географічні відкриття? Показати їх на карті
·
В
чому полягав подвиг Х.Колумба та його супутників?
·
Які
події відбулися у 1487р.,1492р., 1494р., 1497-1498рр., 1519- 1522рр. Показати
на карті шляхи і місцевості. Яке значення мали кожне з відкриттів?
Виконання
рівневих завдань синхронно.
А) Тестування
Робота з комп’ютерами
Виконання тестових завдань учнями з низьким та середнім
рівнем знань
|
Б) Систематизація знань та вмінь учнів з теми» Причини
Великих географічних відкриттів XV— XVI ст. Подорожі та відкриття європейців.
Доколумбові цивілізації Америки.
2. Історичний
каламбур
Археологи під час розкопів знайшли стару грамоту в дуже поганому стані.
Допоможіть реставраторам відновити історичний запис.
3. Хронологічний
марафон
Визначте події, що відбулися в даний час.
|
ІІ. Мотивація діяльності учнів
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу
ПРАКТИЧНЕ
ЗАНЯТТЯ
Проблемне питання: «Як,
на вашу думку, правильніше казати: «Відкриття Америки» чи «Зустріч двох
цивілізацій»?
1.Робота
в зошиті.
/ записати тему уроку/
2. Повідомлення учителя.
Ми вивчили,
коли і як європейці відкрили нові цивілізації. А на цьому уроці ми розглянемо,
як проходило завоювання Нового Світу. На Еспаньолі (о. Гаїті) Колумбом було
закладено м. Різдва, де він залишив 39 своїх моряків – перших європейських
поселенців Нового Світу. 1493р. до берегів Індій (Америки) відправили 17
кораблів. Епоха конкісти розпочалася… «Вони йшли з мечем у руці й ненаситною
жагою золота у серці»,- писав єпископ Лас Касас.
- В чому причина фантастичних перемог конкістадорів?
3.Повідомлення учня.
Утворення перших колоніальних імперій. Конкістадори в
Новому Світі.
3. Робота з репродукцією картини Теодора де Брі.
Прибуття Христофора Колумба до Нового
Світу
Бесіда:
- Які деталі
картини привертають вашу увагу?
4. Робота з відео
/переглянути
фрагменти відео/
- Які основні досягнення народів доколумбової Америки ви
відзначили?
- Чим Вас вразили доколумбової цивілізації Америки?
5. Робота в групах:
Опрацюйте документ. Дайте відповідь на запитання.
1.
Група
«Коли
іспанці увійшли в листопаді 1519 р. в Теночтитлан, то вони не могли повірити
власним очам, так їх вразила велич побаченого. Величні споруди, які піднімалися
з води, здавалися зачарованими видіннями. Багато іспанських солдатів питали, чи
це не сон? У місті нараховувалося понад 60 тис. домогосподарств. Вищий клас
практикував полігамію і мав багато дітей. Переважна більшість господарств
користувалася працею великої кількості служників і рабів. Загальне населення
оцінювалося у 500 тис. у той час, коли в найбільшому європейському місті -
Лондоні - в ті часи проживало тільки 200 тис. городян. Таким чином, жодне з
європейських або азіатських міст не могло похизуватися такою чисельністю
жителів. Загальна людність ацтекської держави нараховувала приблизно 5 млн
осіб. Від початку побудований на соляних болотах Теночтитлан сполучався із
сушею чотирма великими дорогами. Широкі прямі вулиці та канали перехрещували
місто, а мости через канали були такими широкими і міцними, що по них могли
проїхати в ряд десять вершників. Канали переповнювали човни і каное. Уздовж
доріг і каналів стояли тисячі прямокутних одноповерхових будинків із вапняку із
ліпними фасадами. Незважаючи на те, що місця не вистачало, у багатьох будинках
розміщувалися маленькі сади, які разом із численними парками засліплювали
барвами квітів і вражали пахощами. Ацтеки любили квіти і використовували їх у
ритуальних церемоніях. Великий акведук, який вразив європейців складною
інженерією, доносив чисту воду з віддалених джерел і живив паркові фонтани.
Вулиці і канали закінчувалися громадськими майданами і ринками. Торговці
пропонували різноманітні яскраві товари - продовольчі і ремісничі. Продавалися
також раби, будівельний ліс, трави для лікування, спеції тощо.»
-
Порівняйте
розвиток середньовічного європейського міста з містом ацтеків Теночтитлан.
2.Група
Нотатки зі щоденника Христофора Колумба від 12 жовтня 1492 р. про першу зустріч із
індіанцями
«...Я
усвідомлював, що краще навернути їх на
нашу віру любов’ю, а не силою. Я дав їм
червоні ковпаки й скляне намисто та багато інших малоцінних предметів, які
зробили їм велику втіху. І вони так добре поставилися до нас, що це здавалося
дивом. Вони вплав переправлялися до човнів, де ми перебували, приносили нам
папуг та бавовняну пряжу
в мотках, дротики і багато
інших речей...
Але
мені здавалося, що ці люди бідні та мають потребу в усьому. Всі вони ходять у
чому мати народила... Вони не знають залізної зброї: коли я показував їм шпаги,
вони хапалися за леза та через незнання обрізали собі пальці...
Вони
повинні бути гарними і розумними
та тямущими слугами — я помітив, що вони дуже швидко
навчилися повторювати те, що їм говорилося,
і я думаю,
що вони легко
стануть християнами...» (Данилов Д. Д., Кузнецова
С. С., Репников
А. В., Рогожкин
В. А. Всемирная
история Нового времени. Конец XV–XVIII век. (зарубежные страны) — М.:
Баласс, 2002. — С. 50).
·
Як
Колумб характеризує індіанців?
·
Як
Колумб обґрунтовує право європейців на чужі землі?
·
Про
які події свідчить джерело?
3.Група
XVI ст. Бартоломе
де Лас Касас «Історія Індій»
Християни...
чинили серед індіанців надзвичайні жорстокості. Вступаючи в поселення, вони не
залишали в живих нікого - ні старих, ні немовлят... І оскільки всі, хто міг
утекти, ховались у лісі чи в горах, рятуючись від людей настільки нелюдяних та
безжальних ... то були навчені люті пси, які, побачивши індіанця, в одну мить
роздирали його на шматки... А якщо інколи - і з справедливих причин -індіанці
вбивали когось із християн, то ті умовлялися між собою, що за одного
християнина... мають убивати сто індіанців.
Єдина
і справжня причина того, чому християни розорили і знищили безліч ні в чому не
винних людей, - це прагнення захопити їхнє золото. Християни хотіли за короткий
час збагатитися їхніми скарбами... Вони йшли з хрестом у руці та з ненаситною
жадобою золота в серці.
6. Робота в парах
Порівняйте сучасний глобус і
глобус Мартіна Беґайма. Виділіть риси подібності та відмітності. Сформулюйте
причину виникнення знайдених відмінностей.
7. Бесіда:
·
Де
було найпоширеніше піратство?
·
Чим
займалися пірати?
·
Який
внесок у мореплавання зробив найвідоміший і най незвичайніший пірат — Ф. Дрейк?
·
Якими
були негативні й позитивні наслідки піратства?
8.Співвіднесіть
імена, дати і події Великих географічних відкриттів. (поєднай кольоровими стрілками програмне
забезпечення NOTEBOOK
10)
Васко да Гама
1519-1521 Відкриття м. Доброї Надії
Фернандо Магеллан
1492-1498 Відкриття морського шляху до Індіїї
Бартоломео Діаш
1531-1536 Завоювання Мексики
Ернандо Кортес
1519-1522 Відкриття Америки
Христофор Колумб
1486 Перша кругосвітня подорож
Франсіско Пісаро
1498-1499 Завоювання Перу
Бесіда
за запитаннями
·
Дайте визначення поняттям
«колонізація», «колонія».
·
Коли і де ми вперше зустрічалися з
цим поняттям?
·
Як ви вважаєте, чи відрізняються
один від одного Велика грецька
колонізація і колонізація Нового часу? Назвіть основні відмінності.
9.Робота з картою
Pа допомогою карти атласа «Великі
географічні відкриття в XV
— середині XVII
ст. та колоніальні загарбання» дайте відповіді на запитання.
·
Назвіть держави, які брали участь у
загарбанні колоній.
·
Назвіть державу, яка захопила
найбільші колонії.
·
Назвіть індіанські племена, які
були завойовані іспанцями.
·
Із кого складалися загони, що
захоплювали колоній?
10. Самостійна робота в зошиті:
Завдання 1.
Заповніть
таблицю або схему «Наслідки
Великих географічних відкриттів»
( на вибір) користуючись текстом підручника.
Галузь
|
Наслідки
|
Торгівля
|
|
Промислове
виробництво
|
|
Наукові
знання
|
|
Зміни
в раціоні європейців
|
|
Наслідки Великих географічних відкриттів
Завдання 2.Розв'яжіть задачу. Відомий завойовник Стародавнього світу Александр Македонський розпочав своє правління в 336 році до н.е. Через скільки років після цього Ернан Кортес встановив контроль над майя. Намалюйте лінію часу й розташуйте події в хронологічній послідовності. Виконайте завдання на контурній карті. |
Завдання 3.
На контурній карті позначте напрямки руху Жака Картьє,
Франсіско Пісарро, Ернана Кортеса.
Завдання 4.
Спробуйте довести або спростувати твердження: «Індійське
золото «помстилося» європейцям»
ІІІ. Узагальнення набутих знань
Проблемне питання:
- Як, на вашу думку, правильніше казати: «Відкриття
Америки» чи «Зустріч двох цивілізацій»?
Метод «Якби…»
Уявіть що європейцям у свій час не вдалося відкрити
Америку й здійснити навколосвітню подорож. Чи зробили б це народи, що проживали
в інших частинах світу, наприклад – китайці, які в Середні віки мали високий
рівень розвитку і багато в чому випереджали європейців?
Бесіда:
-
Про
які позитивні та негативні наслідки Великих географічних відкриттів можна
визначити?
ІV. Оцінювання
Заповнення листа самооцінки
Вид
діяльності
|
Домашнє
завдання
|
Індивідуальна
робота
|
Робота в в
групах
|
Самостійна робота
|
Всього:
|
Корегуюча
оцінка вчителя
|
Кількість балів
|
|
|
|
|
|
|
Від 1 до 3
балів по кожному виду роботи.
V. Домашнє завдання :
* Повторити тему 1.
* З додаткових джерел знайдіть інформацію: які ще
сільськогосподарські культури, тварини, квіти і навіть кулінарні рецепти і моду
завезли з Америки в Європу й Азію (і навпаки)?
Використані джерела:
https://youtu.be/s_SoRaDqs1A
Немає коментарів:
Дописати коментар