Практична робота №1

Практична робота №1
Соціально ­ культурні наслідки Великих географічних
відкриттів для історії людства. Зміна поглядів на світ
Мета уроку:  продовження формування знань про розвиток географічних відкриттів і досліджень; розширення та поглиблення знань про історію пізнання Землі; обґрунтувати зв’язок між причинами, сутністю та наслідками Великих географічних відкриттів; ознайомити учнів з особливостями характеру людини доби раннього Нового часу; розвиток комунікативних навичок, умінь працювати з різноманітними джерелами знань. розвивати  навички  самостійної,   роботи в парах, виховувати культуру спілкування.
Очікувані результати:
Після цього уроку ви зможете:
         пояснювати і застосовувати поняття: «Великі географічні відкриття», «колонія», «колоніальна імперія»; «зустріч цивілізацій» «міграції»;
         обґрунтовувати зв’язок між причинами, сутністю та наслідками Великих географічних відкриттів;
         використовувати карту як джерело інформації для характеристики історичних подій та явищ;
         описувати подорожі європейців, доколумбові цивілізації Америки, життя і побут людини раннього Нового часу;
         оцінювати значення і наслідки Великих географічних відкриттів в історії людства;
         називати позитивні й негативні наслідки відкриттів;
Тип уроку: практичне заняття.
Програмне забезпечення: MyTest, Notebook, Prezi.
Обладнання: ноутбук, комп’ютери, картки оцінювання, роздаткові картки, атлас, контурні карти, олівці, стікери, Smart- дошка.
Міжпредметні зв’язки: інформатика, образотворче мистецтво.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
Бліц – опитування:
·        Назвіть причини Великих географічних відкриттів
·        Які держави першими здійснили Великі географічні відкриття? Показати їх на карті
·        В чому полягав подвиг Х.Колумба та його супутників?
·        Які події відбулися у 1487р.,1492р., 1494р., 1497-1498рр., 1519- 1522рр. Показати на карті шляхи і місцевості. Яке значення мали кожне з відкриттів?
Виконання рівневих завдань синхронно.
А)       Тестування
Робота з комп’ютерами
Виконання тестових завдань учнями з низьким та середнім рівнем знань
Б) Систематизація знань та вмінь учнів з теми» Причини Великих географічних відкриттів XV— XVI ст. Подорожі та відкриття європейців. Доколумбові цивілізації Америки.
2. Історичний каламбур
Археологи під час розкопів знайшли стару грамоту в дуже поганому стані. Допоможіть реставраторам відновити історичний запис.
3.  Хронологічний марафон
Визначте події, що відбулися в даний час.

ІІ. Мотивація діяльності учнів
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
Проблемне  питання: «Як, на вашу думку, правильніше казати: «Відкриття Америки» чи «Зустріч двох цивілізацій»?
1.Робота в зошиті.
/ записати тему уроку/
2. Повідомлення учителя.
Ми вивчили, коли і як європейці відкрили нові цивілізації. А на цьому уроці ми розглянемо, як проходило завоювання Нового Світу. На Еспаньолі (о. Гаїті) Колумбом було закладено м. Різдва, де він залишив 39 своїх моряків – перших європейських поселенців Нового Світу. 1493р. до берегів Індій (Америки) відправили 17 кораблів. Епоха конкісти розпочалася… «Вони йшли з мечем у руці й ненаситною жагою золота у серці»,- писав єпископ Лас Касас.
- В чому причина фантастичних перемог конкістадорів?
3.Повідомлення учня.
Утворення перших колоніальних імперій. Конкістадори в Новому Світі.
3. Робота з репродукцією картини Теодора де Брі. Прибуття  Христофора Колумба до Нового Світу
Бесіда:
-  Які деталі картини  привертають вашу увагу?

4. Робота з відео
/переглянути фрагменти відео/
- Які основні досягнення народів доколумбової Америки ви відзначили?
- Чим Вас вразили доколумбової цивілізації Америки?

5. Робота в групах:
Опрацюйте документ. Дайте відповідь на запитання.
1.     Група
«Коли іспанці увійшли в листопаді 1519 р. в Теночтитлан, то вони не могли повірити власним очам, так їх вразила велич побаченого. Величні споруди, які піднімалися з води, здавалися зачарованими видіннями. Багато іспанських солдатів питали, чи це не сон? У місті нараховувалося понад 60 тис. домогосподарств. Вищий клас практикував полігамію і мав багато дітей. Переважна більшість господарств користувалася працею великої кількості служників і рабів. Загальне населення оцінювалося у 500 тис. у той час, коли в найбільшому європейському місті - Лондоні - в ті часи проживало тільки 200 тис. городян. Таким чином, жодне з європейських або азіатських міст не могло похизуватися такою чисельністю жителів. Загальна людність ацтекської держави нараховувала приблизно 5 млн осіб. Від початку побудований на соляних болотах Теночтитлан сполучався із сушею чотирма великими дорогами. Широкі прямі вулиці та канали перехрещували місто, а мости через канали були такими широкими і міцними, що по них могли проїхати в ряд десять вершників. Канали переповнювали човни і каное. Уздовж доріг і каналів стояли тисячі прямокутних одноповерхових будинків із вапняку із ліпними фасадами. Незважаючи на те, що місця не вистачало, у багатьох будинках розміщувалися маленькі сади, які разом із численними парками засліплювали барвами квітів і вражали пахощами. Ацтеки любили квіти і використовували їх у ритуальних церемоніях. Великий акведук, який вразив європейців складною інженерією, доносив чисту воду з віддалених джерел і живив паркові фонтани. Вулиці і канали закінчувалися громадськими майданами і ринками. Торговці пропонували різноманітні яскраві товари - продовольчі і ремісничі. Продавалися також раби, будівельний ліс, трави для лікування, спеції тощо.»
-         Порівняйте розвиток середньовічного європейського міста з містом ацтеків Теночтитлан.
2.Група
Нотатки зі щоденника Христофора Колумба  від 12 жовтня 1492 р. про першу зустріч із індіанцями
«...Я усвідомлював, що краще навернути  їх на нашу  віру любов’ю, а не силою. Я дав їм червоні ковпаки й скляне намисто та багато інших малоцінних предметів, які зробили їм велику втіху. І вони так добре поставилися до нас, що це здавалося дивом. Вони вплав переправлялися до човнів, де ми перебували, приносили нам папуг та бавовняну пряжу
в мотках, дротики і багато інших речей...
Але мені здавалося, що ці люди бідні та мають потребу в усьому. Всі вони ходять у чому мати народила... Вони не знають залізної зброї: коли я показував їм шпаги, вони хапалися за леза та через незнання обрізали собі пальці...
Вони повинні бути  гарними  і розумними  та  тямущими  слугами — я помітив, що вони дуже швидко навчилися повторювати те, що їм говорилося,  і  я  думаю,  що  вони  легко  стануть  християнами...»  (Данилов Д. Д.,  Кузнецова  С.  С.,  Репников  А.  В.,  Рогожкин  В.  А.  Всемирная  история Нового времени. Конец XV–XVIII век. (зарубежные страны) — М.:
Баласс, 2002. — С. 50).
·        Як Колумб характеризує індіанців?
·        Як Колумб обґрунтовує право європейців на чужі землі?
·        Про які події свідчить джерело?
3.Група
XVI ст. Бартоломе де Лас Касас «Історія Індій»
Християни... чинили серед індіанців надзвичайні жорстокості. Вступаючи в поселення, вони не залишали в живих нікого - ні старих, ні немовлят... І оскільки всі, хто міг утекти, ховались у лісі чи в горах, рятуючись від людей настільки нелюдяних та безжальних ... то були навчені люті пси, які, побачивши індіанця, в одну мить роздирали його на шматки... А якщо інколи - і з справедливих причин -індіанці вбивали когось із християн, то ті умовлялися між собою, що за одного християнина... мають убивати сто індіанців.
Єдина і справжня причина того, чому християни розорили і знищили безліч ні в чому не винних людей, - це прагнення захопити їхнє золото. Християни хотіли за короткий час збагатитися їхніми скарбами... Вони йшли з хрестом у руці та з ненаситною жадобою золота в серці.
6. Робота в парах
Порівняйте сучасний глобус і глобус Мартіна Беґайма. Виділіть риси подібності та відмітності. Сформулюйте причину виникнення знайдених відмінностей.
7. Бесіда:
·        Де було найпоширеніше піратство?
·        Чим займалися пірати?
·        Який внесок у мореплавання зробив найвідоміший і най незвичайніший пірат — Ф. Дрейк?
·        Якими були негативні й позитивні наслідки піратства?

8.Співвіднесіть імена, дати і події Великих географічних відкриттів.   (поєднай кольоровими стрілками програмне забезпечення NOTEBOOK 10)

Васко да Гама    1519-1521                Відкриття м. Доброї Надії      
Фернандо Магеллан    1492-1498        Відкриття морського           шляху до Індіїї      
Бартоломео Діаш    1531-1536            Завоювання Мексики      
Ернандо Кортес    1519-1522              Відкриття Америки      
Христофор Колумб    1486               Перша кругосвітня подорож      
Франсіско Пісаро    1498-1499            Завоювання Перу    
Бесіда за запитаннями
·        Дайте визначення поняттям «колонізація», «колонія».
·        Коли і де ми вперше зустрічалися з цим поняттям?
·        Як ви вважаєте, чи відрізняються один від одного Велика  грецька колонізація і колонізація Нового часу? Назвіть основні відмінності.
9.Робота з картою
Pа допомогою карти атласа «Великі географічні відкриття в XV — середині XVII ст. та колоніальні загарбання» дайте відповіді на запитання.
·        Назвіть держави, які брали участь у загарбанні колоній.
·        Назвіть державу, яка захопила найбільші колонії.
·        Назвіть індіанські племена, які були завойовані іспанцями.
·        Із кого складалися загони, що захоплювали колоній?
10. Самостійна робота в зошиті:
Завдання 1.
Заповніть таблицю або схему «Наслідки Великих географічних відкриттів»
 ( на вибір) користуючись текстом підручника.
Галузь
Наслідки
Торгівля

Промислове виробництво

Наукові знання

Зміни в раціоні європейців


 Наслідки Великих географічних відкриттів




Завдання 2.Розв'яжіть задачу.
   Відомий завойовник Стародавнього світу Александр Македонський розпочав своє правління в 336 році до н.е. Через скільки років після цього Ернан Кортес встановив контроль над майя. Намалюйте лінію часу й розташуйте події  в хронологічній послідовності.
Виконайте завдання на контурній карті.
Завдання 3.
На контурній карті позначте напрямки руху Жака Картьє, Франсіско Пісарро, Ернана Кортеса.
Завдання 4.
Спробуйте довести або спростувати твердження: «Індійське золото «помстилося» європейцям»
ІІІ. Узагальнення набутих знань
Проблемне питання:
- Як, на вашу думку, правильніше казати: «Відкриття Америки» чи «Зустріч двох цивілізацій»?
Метод «Якби…»
Уявіть що європейцям у свій час не вдалося відкрити Америку й здійснити навколосвітню подорож. Чи зробили б це народи, що проживали в інших частинах світу, наприклад – китайці, які в Середні віки мали високий рівень розвитку і багато в чому випереджали європейців?

Бесіда:
-         Про які позитивні та негативні наслідки Великих географічних відкриттів можна визначити?
ІV. Оцінювання
Заповнення листа самооцінки

Вид
 діяльності
Домашнє
завдання
Індивідуальна
робота
Робота в в
групах
Самостійна робота
Всього:
Корегуюча
оцінка  вчителя
Кількість балів






Від 1 до 3 балів по кожному виду роботи.
V. Домашнє завдання :
* Повторити тему 1.
* З додаткових джерел знайдіть інформацію: які ще сільськогосподарські культури, тварини, квіти і навіть кулінарні рецепти і моду завезли з Америки в Європу й Азію (і навпаки)?

Використані джерела:
https://youtu.be/s_SoRaDqs1A

Немає коментарів:

Дописати коментар